U prethodnim člancima, naročito u članku o SEO za tražilice, samo površno smo se dotakli Search engine marketinga (SEM), SEO-a (optimizacije za tražilice), “White hat” i “Black hat” tehnika te drugih, široj javnosti nepoznatih pojmova.
Kao što ste mogli primijetiti, u svijetu digitalnih tehnologija vrlo je teško naći odgovarajući prijevod na hrvatski jezik, odnosno hrvatsku inačicu za navedene pojmove, pa ćemo tako i mi u ovom članku biti u velikoj mjeri prisiljeni služit se engleskim izrazima. Razlozi za to su višestruki.
Prvo, gore spomenuti složeni pojmovi izvorno potječu s engleskog govornog područja te u prijevodu na hrvatski jezik dobivaju svojevrsni “rogobatni” prizvuk, odnosno, samom strukturom građenja pojmova ne odgovaraju strukturi hrvatskog jezika. Drugim riječima, doslovan prijevod jednostavno je nelogičan i potrebna su mu dodatna pojašnjenja.
Drugi razlog je što je engleski jezik postao svojevrsni “esperanto” 21. stoljeća – svi ga koriste, čak i u svakodnevnom govoru. Vjerojatno ste i sami primijetili kako su vam se neprimjetno “uvukli” određeni engleski izrazi u rječnik koji svakodnevno koristite.
Osim navedenog postoji još jedan razlog – u povjerenju, webmaster zajednica je skupina ljudi fokusirana na sasvim druge detalje te im odgovara komunikacija zasnovana na uporabi engleskih skraćenica.
Dakle, budite spremni da naučite nove izraze. Jedan od njih je digitalni marketing.
Što je digitalni marketing?
Iako će vam pojam “digitalni marketing” isprva imati prizvuk znanstvene fantastike, vrlo brzo ćemo vas uvjeriti da imate krivi dojam. U prethodnom članku pisali smo koliko je važno imati vlastitu web stranicu, no izrada web stranica tek je prvi korak u procesu približavanja proizvoda ili usluge koji nudite potencijalnim klijentima, odnosno, kupcima ili potrošačima. Pogađate koji je sljedeći? Da, digitalni marketing. Mada, moramo istaknuti da digitalni marketing nije tek sljedeći korak – prije se radi o nizu koraka jer digitalni marketing obuhvaća čitav spektar aktivnosti koje se tiču promidžbe vašeg proizvoda ili usluge uz pomoć digitalnih tehnologija.
Digitalne tehnologije?
Pod digitalnim tehnologijama u ovom članku ćemo najviše imati u vidu internet i uređaje na kojima se krajnji korisnici njime služe: računala, tableti, smartphonovi isl. No kako se količina i raznolikost ovih uređaja značajno povećava sukladno protoku vremena, tako već odavno imamo i smart, odnosno, pametne televizore, satove itd. Osim toga, sve češće ćete se susretati sa pojmom “Internet of Things” (skraćeno IoT), u prijevodu – internetom stvari, zbog kojeg sve više proizvoda, ali i usluga koje svakodnevno koristite (poput, primjerice, parkinga) dobiva pridjev “smart”.
Ali u ovom članku zadržat ćemo se na računalima, tabletima i smartphonovima, odnosno, uređajima preko kojih najčešće pristupate društvenim mrežama, internet tražilicama, web stranicama i drugim servisima (poput YouTube-a ili Vimea).
Cilj i svrha digitalnog marketinga, isti su kao i kada je u pitanju tzv. “klasični” marketing – kreirati pravu ponudu, u pravo vrijeme, na pravom mjestu. No s obzirom da potencijalni korisnici vašeg proizvoda ili usluge danas provode većinu vremena na društvenim mrežama i na internetu, sredstva (odnosno, popularnije rečeno, alati) koja se koriste u digitalnom marketingu su ono po čemu se digitalni marketing razlikuje od “klasičnog”. Posljedično, taktike i strategije su također različiti.
Najkraća definicija digitalnog marketinga glasila bi – digitalni marketing je niz aktivnosti primjenom kojih vršite internet promidžbu proizvoda ili usluge koju nudite.
Vrste digitalnog marketinga
Ovaj niz aktivnosti je veoma šarolik i raznovrstan, stoga ćemo ga podijeliti u tri zasebne cjeline i svaku od njih ćemo podrobnije obraditi.
Dakle, digitalni marketing obuhvaća tri cjeline:
1. Online oglašavanje
2. Oglašavanje na društvenim mrežama
3. Content marketing*
*Napomena: Iako se na internetu često može naići na hrvatski prijevod ovog pojma “sadržajni marketing”, smatramo da bi pravilniji prijevod glasio – promidžba pomoću kreiranja visoko-kvalitetnog i ciljanog sadržaja. Budući da je prijevod prilično dugačak, a pojam ćemo koristiti više puta u ovom članku, tako ćemo se držati engleskog izraza – content marketing.
Potrebno je također napomenuti da su sve navedene cjeline, ma kako zasebne bile, ipak međusobno povezane.
Strategija digitalnog marketinga
Upravo iz tog razloga digitalni marketing zahtijeva ozbiljan, sustavan i detaljno isplaniran plan koji predstavlja strategiju digitalnog marketinga.
Ovaj plan će sadržavati podrobno razrađen vremenski okvir i aktivnosti koje tijekom tog određenog vremenskog perioda planirate realizirati, a odnose se na vrstu sadržaja koji planirate objaviti (objava, članak, video, PowerPoint prezentacija, linkovi koji vode prema korisnim sadržajima itd.), vrijeme njegovog objavljivanja te kanale distribucije.
Također, veoma bitnu stavku u kreiranju strategije digitalnog marketinga predstavljaju planirani budžet i jasno definirani ciljevi. Pod jasno definiranim ciljevima podrazumijevamo svrhu oglašavanja. Jednostavnije rečeno, da biste jasno definirali cilj određene marketinške aktivnosti potrebno je odgovoriti na pitanje „Što krajnji korisnik mora učiniti da bi se određena marketinška aktivnost smatrala uspješnom?“.
U procesu izrade strategije digitalnog marketinga potrebno je voditi računa i o krajnjim korisnicima. To se najprije odnosi na temeljno istraživanje tržišta i identificiranje ciljane publike, odnosno krajnjih korisnika kojima su vaš proizvod, usluga ili sadržaj uopće namjenjeni.
Pri tome je potrebno posebno obratiti pozornost na sljedeće:
- demografski aspekt,
- geografsko područje,
- područja interesa,
- kupovne moći,
- jačina konkurencije, itd.
Uz sve prethodno navedeno potrebno je i dobro poznavanje psihologije potencijalnih kupaca, njihovih navika, namjera i ponašanja.
Znanja i vještine digitalnog marketinga zasnivaju se na temeljitom poznavanju tržišta te specijaliziranosti u primjeni online alata (poput, npr. Google Keyword Plannera i Google Analyticsa, ali i drugih online alata koji nisu u vlasništvu Google-a, poput SemRush-ovog Key Magic Tools). Ali povrh svega, kao i u ostalim aspektima poslovanja, prethodno iskustvo igra presudnu ulogu.
Online Oglašavanje
U jednom od ranijih članaka spomenuli smo da ćete u internet svijetu često nailaziti na osobe koje će vam obećavati prvo mjesto u rezultatima Google-ove pretrage u roku odmah. Ovo se, dakako, odnosi na organske rezultate pretrage, to jest, kako smo rekli, pozicije koje stječete (uvjetno rečeno) besplatno, a ne na plaćene oglase. U istom članku naglasili smo da je zauzimanje dobrih i željenih pozicija u organskoj pretrazi na Google-u nemoguće ostvariti „preko noći“. Pozicija na prvoj stranici rezulatata Google tražilice, a posebice prvo mjesto na toj prvoj stranici, može biti samo plod dugotrajnog, upornog i često veoma umarajućeg rada. Za organsko visoko pozicioniranje web stranice jednim dijelom zaslužan je dobro urađen content marketing, a drugim dijelom ono što pripada u domenu On-page SEO optimizacije, odnosno, kvalitetni backlinkovi i temeljito razrađena strategija digitalnog marketinga.
U tom istom članku spomenuli smo da osim rezultata organskog pretraživanja, odnosno pozicija koje u Google-ovim pretragama zauzimate „besplatno“, postoje i plaćeni rezultati pretrage, odnosno plaćeni oglasi koji se pojavljuju na tražilicama u rezultatima pretrage.
Kada je u pitanju Google, ti rezultati biti će prikazani na prvim pozicijama, jasno označeni etiketom „Oglasi“, „Advertisements“ ili „Ads“ a tek ispod njih Google će izlistati rezultate organske pretrage za traženi upit. U tom smislu, putem plaćenih oglasa, web stranicu je itekako moguće pozicionirati na prvo mjesto na Google-u u relativno kratkom roku.
Pročitajte još: Što je Google My Business?
Učinkovitost online oglašavanja
Ova vrsta marketinga najbrži je, najlakši i najjednostavniji način da u vrlo kratkom roku dovedete posjetitelje na svoju stranicu. Moglo bi se reći gotovo odmah.
Brza učinkovitost online oglašavanja možda je i glavni razlog što se mali i srednji poduzetnici, naročito u prvoj fazi poslovanja, oslanjaju isključivo na ovaj vid marketinga. S relativno skromnim budžetom i pravilnim odabirom ključnih riječi mali i srednji poduzetnici na ovaj način dolaze u priliku parirati mnogo većim i ozbiljnijim kompanijama iz iste grane gospodarstva ili čak u direktnu konkurenciju s mnogo jačim „igračima“ na tržištu.
Osim toga, ovakav vid marketinga najčešće se primjenjuje (a i najučinkovitiji je) prilikom plasiranja u prodaju nekog novog proizvoda, gdje je potrebno privući pozornost javnosti u što kraćem roku. Ali i prilikom obljetnica i drugih bitnih događaja u poslovanju vaše firme ili brenda.
Online oglašavanje, za razliku od ostalih vidova marketinga, najviše je usmjereno na direktnu prodaju proizvoda ili usluge koju nudite. Dakle, ako netko putem pretrage upiše „gerber cijena zagreb“ ili „ruže dostava na adresu zagreb“ velika je vjerojatnost da je njegova namjera kupnja, sa ili bez dostave na određenu adresu, određenog proizvoda, u ovom primjeru cvijeća.
Kada biste bili vlasnik cvjećarnice u Zagrebu, vjerojatno biste bili zainteresirani da za ovakve i slične upite vaša web stranica bude na prvoj poziciji u Google rezultatima. To je sasvim normalno, jer što se ste bliže vrhu time je i veća mogućnost da ćete pasivnog pretraživača interneta putem pretvoriti baš u vašeg aktivnog kupca.
Naravno, svrha online oglasa ne mora biti direktna kupnja – to može biti ispunjavanje kontakt forme ili ankete; prijava na vaš newsletter ili bilo koja druga aktivnost krajnjeg korisnika koja će vas dovesti u bližu vezu sa njim, odnosno, povezati vas na neki način.
Još jedna prednost online oglašavanja je u tome što je prilično jednostavno izračunati točnu stopu konverzije i na osnovu dobivenih rezultata dalje podešavati postojeće oglase, kako biste sa što manje novca privukli što više posjetitelja.
Stopa konverzije vrlo vjerojatno je još jedan od vama nepoznatih pojmova. Kako smo naveli, jednostavno ju je izračunati – to je broj koji izražava razliku između broja posjetitelja koje ste putem oglasa doveli na vašu web stranicu i broja njih koji su izvršili akciju koja je postavljena kao cilj oglasa. Na primjer, izvršili su kupnju određenog proizvoda – iznenadili svoju suprugu šaljući joj buket ruža, obavljajući kupnju upravo na vašoj web stranici, a na koju su došli putem plaćenog oglasa. Naravno, buket ruža ne mora biti poslan na adresu supruge – to može biti i ljubavnica – ali budući da u potpunosti promičemo tradicionalne obiteljske vrijednosti, te ne želimo kod vas buditi nemoralne primisli, reći ćemo da je u pitanju supruga. Uostalom, to vama nije ni važno – važno je da je buket prodat, odnosno, da je oglas uspio.
Budžet oglasa
Kada je u pitanju budžet, postoji nekoliko načina na koje možete napraviti izračun budžeta potrebnog za online oglašavanje. Izračun se vrši na osnovu toga šta želite postići online oglasom, odnosno, koju aktivnost krajnji korisnik treba uraditi da bi se oglas smatrao uspješnim. U tom smislu postoje različiti modeli: plaćanje po kliku (CPC), plaćanje za 1000 pregleda (CPM), plaćanje po konverziji (CPL) i plaćanje po završenoj aktivnosti (CPA).
Uloga SEO optimizacije u online oglašavanju
Ako se odlučite za ovaj vid marketinga, odnosno, online oglašavanje, SEO optimizacija ne igra presudnu ulogu, no ipak se ne može reći da ju je moguće u potpunosti zanemariti.
Prilikom kreiranja oglasa kao i u procesu SEO optimizacije, neophodno je izvršiti dobru pripremu u vidu pravilnog odabira pravih ključnih riječi. Stranica na koju putem oglasa šaljete posjetitelja također mora biti optimizirana – kako u smislu korisničkog iskustva – jer korisnik može u roku od nekoliko sekundi napustiti web stranicu koja se predugo učitava – tako i u pogledu dizajna. Neprofesionalan izgled web stranice također je jedan od čimbenika koji imaju presudan utjecaj na to koliko dugo će se posjetitelj zadržati na vašoj stranici i hoće li izvršiti aktivnost koju priželjkujete.
Layout, odnosno raspored vizualnih i tekstualnih elemenata na stranici, a naročito dizajn (oblik i boja) i pozicija na kojoj se nalazi CTA gumb, izuzetno su važni za uspjeh oglasa. CTA je još jedna skraćenica za engleski pojam „Call-To-Action“, što u doslovnom prijevodu na hrvatski jezik znači „poziv na akciju“. Pod CTA gumbom smatra se svaki gumb na web stranici čijim klikom posjetitelj izvrši određenu priželjkivanu aktivnost – registraciju na web stranici, prijavu na newsletter, kupnju….apsolutno bilo koju akciju koja je svrha vašeg oglasa.
Isto tako je potrebno voditi računa i o drugim modernim standardima. Na primjer, primjena HTTPS protokola. Google-ova je praksa (iako ne tako duga) da stranice na kojima se vrši kupnja proizvoda moraju primjenjivati HTTPS protokol. U suprotnom, Google će ovu stranicu vašem potencijalnom kupcu pokazivati kao nesigurnu za obavljanje kupnje, što, sigurni smo, ne biste željeli da se dogodi.
Sve navedeno su djelići SEO optimizacije za koju neumorno ponavljamo da je apsolutno neophodna za uspješnost vaše web stranice i učinka digitalnog marketinga.
Pročitajte više: 4 Najčešče pogreške u Seo Optimizaciji
Pročitajte više: Što je Lokalni Seo ?
Oglašavanje na društvenim mrežama: Facebook, Instagram i ostali
I prije Facebook-a su postojale društvene mreže, poput na primjer MySpace-a, koji mu je neposredno prethodio. No pojava Facebook-a napravila je pravu revoluciju na internetu. Dodajte tome pojavu smartphone-a i imat ćete pred očima cjelovitu sliku histerije share-anja i like-anja, koja se na trenutke može učiniti suludom. Vjerojatno ni sami tvorci Facebook-a nisu očekivali ovoliku popularnost i dugovječnost ove društvene mreže, međutim, Facebook se, poput Google-a među web tražilicama, nametnuo kao „alfa mužjak“ društvenih mreža i čini se da namjerava ostati na tronu još dugo. Ne samo da tijekom vremena nije gubio na popularnosti – naprotiv, njegova popularnost je rasla, pa je tako, od društvene mreže koju su koristile pretežito mlađe generacije korisnika, osvojio i stariju populaciju.
Digitalni Marketing i Facebook
Osim bitne uloge koju ima u našim svakodnevnim životnim aktivnostima, Facebook je vrlo brzo postao pravi zlatni rudnik za marketing stručnjake. U tom smislu dorastao suparnik mu može biti jedino Google. Kako?
Odgovor je: vrlo jednostavno
- Putem članaka koje podijelite ili like-ate na Facebooku dajete mu detaljan uvid u vaše interese i web lokacije koje posjećujete, a isto je i sa video clipovima s YouTube-a koji mu otkrivaju vaš glazbeni ukus.
- Dalje, slike sa produženih vikenda, zimovanja i ljetovanja podijelit ćete sa obitelji i prijateljima također na Facebooku, a Facebook će znati i lokaciju na kojoj ste boravili. Pritom, ne radi se tek o geografskom području, nego o konkretnim mjestima – lokalima, restoranima, muzejima, festivalima itd..
- Facebook zna i kad vam je rođendan, s kim se sve družite (ali i kada su rođendani vaših prijatelja), s kim se najčešće dopisujete ali i čije objave redovnije pratite od drugih, te vam početna stranica Facebook-a izgleda u skladu sa tim.
- I vaše prehrambene navike su poznate Facebook-u. Jeste li vegan ili vegetarijanac? Volite li lasagne? Koja vrsta ribe vam je omiljena?
- A tek politika… Ono što ne zna izborni stožer ni tajne službe, zna Facebook.
Najkraće rečeno, Facebook zna gotovo sve o vama.
Svi ovi podaci čine vas, kao i sve druge korisnike Facebook-a, potencijalnim članom određene ciljane skupine. Iako možda toga niste svjesni – netko se u svakom trenutku trudi da vas putem oglasnih kampanja na Facebook-u pretvori iz običnog posjetitelja u korisnika, kupca, simpatizera. Dakle, radi isto što i vi planirate raditi.
Facebook je vrlo brzo postao svjestan potencijala koje ima kada je u pitanju digitalni marketing.
Tako je, osim kreiranja osobnih profila brzo uveo opciju kreiranja Facebook stranica koje su, između ostalog namijenjene brendovima, ali i svim vrstama poslovanja uopće. Naravno, tu su i Facebook grupe – otvorene ali i zatvorene. Danas nema ozbiljnog brenda koji nije prisutan na Facebook-u.
Facebook oglasi
Kada su u pitanju oglasi, Facebook vam nudi čitav arsenal alata na osnovu kojih možete kreirati ciljanu publiku. Budući da smo nabrojali neke od osnovnih stvari koje Facebook zna o svakom svom korisniku, može vam biti jasno da ciljanu publiku možete kreirati po različitim kriterijima: starosnom, spolnom, geografskoj lokaciji, interesima, itd.
Osim toga, Facebook vam nudi različite vrste oglasa – možete promovirati vašu Facebook stranicu, objavu sa sopstvene web stranice ali i zatvorenu grupu.
U prvoj eri Facebook oglašavanja, brendovi su se trudili sakupiti što više pratitelja, smatrajući da će na taj način njihove objave doći do većeg broja korisnika. Tako bi bilo i logično – više pratitelja – veći doseg. Međutim, Facebook je vrlo brzo uvidio kamo to vodi, pa se organski doseg (eng. reach) objava sa pojedinačnih Facebook stranica vremenom smanjivao. Dakle, poanta je da samo plaćena objava može dati rezultate kakve očekujete.
Stoga se, kada su u pitanju Facebook oglasi, čini vrijednim reklamirati pojedinačne objave. Pritom, nije dovoljno pritisnuti samo gumb „Boost“ koji se nalazi ispod objave.
Potrebno je napraviti više varijacija na zadanu temu, da se poslužimo žargonom iz teorije glazbe. Ovo znači da je svaki oglas potrebno testirati određeni vremenski period, ali i da je potrebno eksperimentirati sa naslovom, opisom, čak i fotografijama ili drugim vizualnim proizvodima koje koristite pri izradi oglasne kampanje na Facebook-u.
Niste ni svjesni koliku razliku u dosegu i troškovima može činiti izbor fotografije!
Dakle, iako je proces prilično linearan i pojednostavljen za upotrebu krajnjem korisniku, kreiranje učinkovitih Facebook oglasnih kampanja je ozbiljan posao koji zahtijeva temeljitu pripremu.
Instagram i druge društvene mreže
Iako Facebook uživa nedodirljiv status među društvenim mrežama, tržište se pokazalo prilično dostupnm za ovu vrstu razmjene informacija na internetu, tako da se broj aktualnih društvenih mreža konstantno uvećava. Tu su Twitter, Reddit i LinkdedIn od starije generacije društvenih mreža, a onda i Pinterest, Instagram, TikTok itd.. Možda se baš u trenutku dok ovo čitate rađa neka nova društvena mreža koja će izazvati globalnu pomutnju.
Iako TikTok u posljednje vrijeme doživljava izvjestan vrhunac popularnosti među širim auditorijem, moramo priznati da je Instagram jedina mreža koja se u određenoj mjeri uspjela približiti popularnosti Facebook-a. Ako niste znali, a vjerojatno jeste, i Instagram je u vlasništvu Facebook-a.
Baš to je razlog činjenici da prilikom kreiranja Facebook oglasne kampanje možete izabrati opciju da se vaš oglas prikazuje i na Instagram-u.
Iako je isprva ova društvena mreža služila dijeljenju selfie-ja, pojava profila sa enormno velikim brojem pratitelja, odnosno, takozvanih, influencera otvorila je vrata za različite vrste monetizacije uz pomoć ove društvene mreže. Prvenstveno namijenjena dijeljenju fotografija, odnosno, vizualnih sadržaja, upotreba viralnih, odnosno ultra-popularnih #hastagova (čija upotreba na Facebooku nije pokazala naročitu učinkovitost), omogućila je profesionalcima iz svijeta marketinga da određeni proizvod, uslugu ili brend učine primjetnim široj javnosti u veoma kratkom vremenskom periodu.
Odabir društvenih mreža
Kada je u pitanju oglašavanje na društvenim mrežama, nemojte se ni truditi da vaš brend bude prisutan na svim društvenim mrežama, niti pokušavajte biti jednako uspješni na svakoj od njih. To je nemoguća misija.
Publika različitih interesa koristi različite društvene mreže. Na primjer, uvriježeno je mišljenje da Reddit posjećuju „geekovi“, odnosno osobe zainteresirane za suvremene tehnologije; Pinterest je najpogodniji za dijeljenje recepata ili craftova, a njegovi korisnici su zainteresirani i za druge vrste vizualno privlačnog sadržaja; na LinkedIn-u ćete se oglašavati ukoliko tražite poslovne partnere; Twitteraši tweetaju o svemu i svačemu a postala je i praksa da mnogi državni službenici najviših razina te institucije i organizacije veoma važne vijesti objavljuju upravo na profilima raznih društvenih mreža.
U svakom slučaju, Facebook i Instagram su najpopularnije i najraširenije društvene mreže koje pokrivaju najveći spektar populacije i pružaju njihovu detaljnu selekciju.
Potrebno je da temeljitom analizom dobro upoznate svoju ciljanu publiku i društvene mreže na kojima potencijalni korisnici vašeg proizvoda ili usluge provode svoje vrijeme. Na osnovu uvida koje dobijete ovim putem, usmjerit ćete novac, vrijeme i energiju u pravom pravcu, kreirajući najučinkovitije oglase na pravom mjestu, odnosno, društvenoj mreži.
Content marketing
Content marketing je proces kreiranja i distribuiranja visoko – kvalitetnog sadržaja čija namjena je izgradnja kredibiliteta i autoriteta vašeg brenda, odnosno firme, ali i animiranje postojećih i privlačenje novih korisnika vašeg proizvoda ili usluge.
Može se reći da je content marketing postao jedan od alata digitalnog marketinga tek nedavno, ali je vrlo brzo postao nezaobilazan i veoma učinkovit način promidžbe određenog brenda, usluge ili proizvoda.
U ranijem periodu blogovi su često služili tek kao web lokacije koje su se monetizirale na osnovu plasiranja oglasa (Google Adsense, Media.net itd.) i affiliate linkova, to jest, služili su kao svrha sami sebi.
Ovdje moramo napomenuti da se pod content marketingom najčešće smatra vođenje bloga, odnosno, kreiranje članaka iz oblasti određene industrije ili grane gospodarstva. Međutim, iako tekstualni sadržaj, odnosno članci, jesu najzastupljeniji, a možda i najprobitačniji vid promidžbe na internetu, ipak nisu jedini.
Neki od osnovnih oblika sadržaja koji se koriste u suvremenom digitalnom marketingu su:
- Članci,
- Video uratci,
- Infografike,
- Fotografije,
- Digitalni magazini,
- Newsletteri,
- Audio podcasti (koji u posljednje vrijeme dobivaju sve više prostora u svijetu digitalnog marketinga, a nailaze i na dobar prijem kod krajnjih korisnika), itd.
Naravno, vi i vaš tim, niti možete, niti se trebate truditi kreirati svaku od gore navedenih vrsta sadržaja. Što vam je činiti? Jednostavno, procijenit ćete koji sadržaji najviše odgovaraju vašoj ciljanoj publici, odnosno krajnjim korisnicima, ili jednostavnije rečeno, koji sadržaji zadovoljavaju njihove potrebe.
Vođenje bloga
Pokušat ćemo ovo objasniti na primjeru kreiranja članaka, jer su članci odnosno vođenje bloga, kako smo ranije napomenuli, najčešći i najzastupljeniji vid content marketinga.
Ako ste vlasnik cvjećarnice, mogli biste voditi blog. Članci bi, u tom slučaju, obrađivali teme koje se tiču uzgoja i njege različitih vrsta cvijeća. Isto tako, video sadržaji bi savršeno odgovarali ovoj tematici. Konkretan i dobar primjer za ovakvu vrstu sadržaja su kratki prilozi Mirjane Mikulec. Dakle, ukoliko ste vlasnik cvjećarnice mogli biste podražavati način rada i koncepciju video sadržaja koje kreira i prezentira Mirjana Mikulec i objavljivati ih na svom YouTube kanalu. Suvremene tehnologije pružaju pregršt video editora pomoću kojih čak i obični laici vrlo lako mogu naučiti kreirati veoma kvalitetne video uratke. Dokaz za to vam je poplava ultra-popularnih YouTube kanala, što inozemnih, što domaćih, kreiranih od strane mahom laika ili jednostavnijim rječnikom rečeno „običnih ljudi“.
S druge strane, gore navedene vrste sadržaja često se isprepliću. Tako, tekstualni sadržaji moraju sadržavati i vizualne elemente, bilo u obliku video zapisa, fotografija, infografika, statistika itd. Osim toga, dobro napisan članak uz malo truda, veoma lako se može pretvoriti u kvalitetan video zapis. A događa se i obrnuto. Recimo, podcasti često bivaju objavljeni i u formi transkripta. Na taj način ostvarujete mogućnosti da krajnjem korisniku različtim osjetilima probudite interes za vaš rad, odnosno da mu pružite potpuno novo iskustvo korištenjem istog sadržaja, ali prilagođenog određenom formatu.
Osim toga, benefiti ovakvog sinergijskog pristupa, osjetit će se i u pozicioniranju vašeg sadržaja na tražilicama, odnosno, na Google-u. Naime, Google je, kao i cjelokupan interenet, najprije zamišljen kao razmjena tekstualnih sadržaja. Iako su se vremena mnogostruko promijenila i moderne tražilice imaju mogućnost da „čitaju“ vizualne, video i audio sadržaje, tekst je i dalje ostao najučinkovitiji način na koji web tražilice obrađuju internet sadržaje. Razlog tome je jezgra web tražilica, odnosno infrastruktura na kojoj internet počiva koja je ostala u biti ista – samo se tijekom vremena dodatno obogaćivala.
Upotrebna vrijednost sadržaja
Pritom je potrebno napomenuti da pod pojmom “animiranje” podrazumijevamo svaku vrstu buđenja zainteresiranosti kod krajnjih korisnika za vaš sadržaj – dakle, dijeljenje vašeg sadržaja na društvenim mrežama, praćenje vaših profila, pretplata na newsletter, kupnja proizvoda ili usluge, itd. to jest svaka vrsta interakcije sa sadržajem koji kreirate, pa makar to bilo tek stvaranje aktivne zainteresiranosti za vaš rad.
Kako biste ovaj cilj postigli, sadržaj koji kreirate mora pružati određenu upotrebnu vrijednost krajnjem korisniku. Na taj način istovremeno činite dvije stvari:
- kreiranjem upotrebljivog i kvalitetnog sadržaja, kod krajnjeg korisnika ostavljate dojam autoriteta iz oblasti u kojoj poslujete,
- gradite povjerenje i kredibilitet brenda ili firme koju vodite.
Ukratko, sadržaj mora biti informativan, edukativan, zabavan – sve to skupa ili barem nešto od toga. U suprotnom, učinak ne da će izostati, nego će biti dijametralno suprotan željenom i očekivanom, odnosno, naći ćete se u problemu.
Posjetitelj i kupac
Sam po sebi, sadržaj koji kreirate neće osigurati prodaju, odnosno neće direktno dovesti do prodaje vašeg proizvoda ili usluge. Pravilno implementiran content marketing osigurat će vam promidžbu, ali će i voditi krajnjeg korisnika do vašeg krajnjeg cilja – da od pukog korisnika sadržaja koji kreirate postane vaš kupac. Zbog toga je bitno da kreiranju sadržaja pristupite pažljivo, vodeći računa o svim detaljima.
Takvo nešto kao savršen sadržaj ne postoji. Međutim, tijekom procesa kreiranja sadržaja vi morate stremiti ka tome da se vaš sadržaj u što većoj mjeri približi tom idealu savršenstva. Kako? Jednostavno – sadržaj mora davati odgovore na pitanja koji muče vašeg potencijalnog kupca. Mora rješavati probleme sa kojima se vaš potencijalni kupac susreće. Međutim, ovo nije tako jednostavno kako se naizgled čini.
Ovdje ćemo se ponovno dotaknuti SEO optimizacije.
Naime, neophodno je voditi računa o SEO optimizaciji tijekom cjelokupnog procesa kreiranja tekstualnih sadržaja – od izbora ključnih riječi, do objavljivanja članka. Dobro formuliran id formatiran tekstualni sadržaj kod Seo Optimzacije je vrlo bitna stavka. Ispravno korištenje naslova (H1) i podnaslova (H2, H3, H4 …) može mnogo doprinijeti samom korisničkom doživljaju pa samim tim i boljim pozicioniranjem na Google tražilici
Pročitajte još: Važnosti formatiranja teksta kod Seo Optimizacije
Naravno, ukoliko imate web shop, pojam tekstualni sadržaj sadržavat će i opise proizvoda koji se u njemu nalaze. Kako smo već napisali u odjeljku o internet oglašavanju i opisi proizvoda moraju biti SEO optimizirani. Brzina učitavanja web stranice, pravilan odabir ključnih riječi u opisu, temeljitost, upotreba tabela, rating i review sustava – pomoći će vam u pozicioniranju i web stranica koje sadrže isključivo proizvode, ne samo kod objavljivanja članaka.
Copywriting kao dio Digitalnog Marketinga
A ukoliko ste vlasnik mikro ili malog poduzeća, ili ukoliko vaš tim, bez obzira na veličinu, ne posjeduje dovoljno kapaciteta za sve aktivnosti koje vaše poslovanje zahtijeva, za neke od poslova možete angažirati profesionalce koji nisu zaposleni u vašem poduzeću. Na engleskom jeziku postoji pojam za ovo i glasi „outsourcing“.
Dakle, kao što ste do sada vjerojatno i sami zaključili postoji čitav niz znanja, vještina i alata kojima treba znati vladati da biste u što kraćem periodu postigli željene rezultate. Osim ako ne planirate da u vašem poduzeću formirate tim koji će se baviti isključivo content marketingom, ili digitalnim marketingom u cjelosti, mnogo isplativija opcija je angažiranje profesionalaca, pojedinaca ili agencija, koje će se pozabaviti content marketingom vašeg poduzeća ili brenda.
Na osnovu temeljite analize tržišta, konkurencije i poslovnih mogućnosti; poznavanja trendova i psihologije kupaca, copywriteri će steći uvid u najbolje načine da uspostavite interakciju sa vašom ciljanom publikom i u skladu s tim predložiti najkreativnija rješenja za postizanje vaših poslovnih ciljeva.
Djelatnost copywritera nije ograničena isključivo na pisanje članaka. Radi se o mnogo širem spektru sadržaja – od opisa proizvoda koje smo prethodno spominjali, pisanja recenzija, kreiranja video uradaka, newsletera, priopćenja za javnost itd…
E-mail marketing
Iako smo u nekoliko navrata u ovom tekstu spominjali prijavu na newslettere, čini se da ovaj vid marketinga nije u potpunosti zaživio na području Hrvatske, stoga ga nismo ubrajali u osnovne vidove digitalnog marketinga, iako on to mjesto zasigurno zaslužuje.
Stječe se dojam da hrvatski poduzetnici još uvijek nisu postali svjesni potencijala koje posjeduje ovaj vid marketinga. Iz našeg iskustva, vrlo mali broj brendova, posebice malih i srednjih poduzeća, obraća pozornost na ovaj vid privlačenja posjetitelja na svoje web stranice.
Prijave za newsletter, ukoliko i postoje u okviru web stranice, često nisu uočljive, a ukoliko jesu, onda su to mahom web stranice velikih inozemnih kompanija koje posluju u Hrvatskoj.
E-mail marketing, pa makar newsletteri koji sadržavaju samo poveznice ka nedavno objavljenim sadržajima na vašoj web stranici, zajedno sa drugim vidovima digitalnog marketinga, mogu značajno doprinijeti stvaranju široke baze lojalnih korisnika zainteresiranih za vaš proizvod.
Osim toga, newsletteri, baš kao i web stranice, mogu sadržavati ponude sa opisima proizvoda, CTA gumbove, ali i razne druge sadržaje, poput, recimo, najnovijih vijesti bitnih za oblast gospodarstva u kojoj vaše poduzeće posluje i tome slično. O važnosti e-mail marketinga u svijetu dovoljno govori podatak da se dizajnu newsletter-a pridaje tolika pažnja da u ozbiljnim brendovima postoji osoblje koje se bavi samo ovim zadatkom.
Stvaranje baze sa podacima korisnika omogućuje vam bliski, skoro direktan kontakt sa potencijalnim kupcima vašeg proizvoda ili usluge i prava je šteta ne iskoristiti tu mogućnost na pravi način.
Umjesto zaključka
Kao što vidite, digitalni marketing, iako pristupačan svima koji posjeduju računalo, internet vezu i kreditnu karticu te dostupnost gomili online alata za podešavanje online marketing kampanja, ipak nije tako jednostavan kako se to može učiniti na prvi pogled. No s druge strane, ne predstavlja ni toliki bauk, kako se može činiti u početku.
Uz malo zdrave logike, i osnovno poznavanje funkcioniranja interneta, tražilica i društvenih mreža, na osnovu pokušaja i pogreške, svakako ćete u dogledno vrijeme ostvariti određene rezultate. Ovaj proces učenja ovisit će isključivo o vama i vašim sposobnostima, vremenu koje imate na raspolaganju, timu ljudi sa kojim raspolažete itd.. Ukoliko, pak, nemate vremena (a nemojte zaboraviti da je vrijeme novac), preporučujemo vam da nas kontaktirate. Sigurni smo da ćemo vam uštedjeti i vrijeme i novac.
Kontaktirajte nas i zatražite ponudu za Digitalni Marketing i obratite nam se sa povjerenjem